De provincie Antwerpen en de besturen van negen steden en gemeenten uit de regio Middenkempen hebben een actieplan klaar om de mobiliteit in de regio weer vlot te trekken en duurzamer te laten verlopen.

Ondanks de eerdere terughoudendheid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zetten de partners door voor proefprojecten rond bushaltes langs snelwegen.

De steden Geel en Herentals en de gemeenten Grobbendonk, Kasterlee, Lille, Olen, Ranst, Vorselaar en Zandhoven riepen de voorbije jaren de hulp in van de provincie om tot een gezamenlijk visie op de regionale mobiliteit te komen, aangezien de wegen er volgens de verschillende partners onherroepelijk aan het dichtslibben zijn.

Dat heeft nu geresulteerd in een concreet actieplan, rond drie principes: leefbare dorpskernen zonder d oorgaand vrachtverkeer, veilige autoluwe fietsroutes én het inzetten op openbaar vervoer met snelbuslijnen en haltes op de snelwegen.

Het actieplan moet het startschot vormen voor bijkomend studiewerk en concrete realisaties op het terrein. "Concreet kunnen de betrokken partners initiatief nemen om studies op te starten, ontwerpen te maken en infrastructurele maatregelen uit te voeren", stelt provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA). "Infrabel en AWV zullen bovendien studies opstarten om de veiligheid en doorstroming op hun netwerk te verbeteren."

Rond de bushaltes op snelwegen willen de partners alvast proefprojecten op de E34 en verder onderzoek voor de E313. Het idee erachter is dat snelbussen die nu al op snelwegen rijden op die manier omslachtige en tijdrovende bewegingen via de uitrit naar een halte en weer naar de oprit zouden kunnen vermijden.

De Lijn en AWV zaten mee aan tafel, maar of Vlaanderen er ook echt mee aan de slag gaat is nog niet duidelijk. "Wij zullen in ieder geval op die nagel blijven kloppen", zegt Lemmens.